ÅPNINGSTIDER:
TIRSDAG 11 - 17
ONSDAG 11 - 17
TORSDAG 11 - 17
FREDAG 11 - 17
LØRDAG -.11 - 16
SØNDAG. 17. NOV 12 - 15
TIDLIGERE UTSTILLINGER
Inge Hørup
16. mars - 6. april 2024
Inge Hørup arbeider først og fremst med malerier, gjerne med kvinner og erotiske motiver og gjerne med et snev av humor. Hun har en varm, fargerik palett. Kunstverkene går ofte over i det non figurative. Hun har hatt flere utstillinger i Danmark og flere steder i utlandet, blant annet Kristiansand, Oslo, Hamburg, Hameln, Toronto, Paris, St. Petersburg, Brussel og Regensburg. I tillegg er det flere dekorative arbeider og i mindre grad skulpturer.
Lavrans Borgen
"Fine Wine"
4. november 18. november 2023
Vi har den glede av å presentere Lavrans Borgens første separatutstilling i Stavanger.
Lørdag 4. november kl. 1400 åpner dørene i galleri Hervold i Verksgata 11. Kunstneren vil være til stede under åpningen.
Lavrans Borgen (f. 2003) har vokst opp, bor og jobber i Drammen. Tross sin unge alder har han gjort seg bemerket i kunstverdenen. Med sine portretter med kraftig kontur, fargesterke motiver og detaljrike bakgrunner, skildrer han mennesker i ulike kognitive prosesser. Maleriene er fargerike og tilsynelatende glade, men de har alltid et budskap og dypere mening i seg. Psykisk helse er Borgens motivasjon i alt han lager. Selv har han kjent på hva det vil si å ikke strekke til og leve opp til forventinger som eksisterer i samfunnet. Gjennom å male og formidle tanker og følelser visuelt, håper han å kunne vise at ingen står alene og at terskelen for å søke hjelp senkes.
Lavrans Borgen har allerede hatt flere separatutstillinger og gruppe utstillinger.
___
We have the pleasure of presenting Lavrans Borgen's first solo exhibition in Stavanger.
Saturday 4 November at 1400 opens the doors in gallery Hervold in Verksgata 11. The artist will be present during the opening.
Lavrans Borgen (b. 2003) grew up, lives and works in Drammen. Despite his young age, he has made a name for himself in the art world. With his portraits with strong contours, brightly colored subjects and richly detailed backgrounds, he depicts people in various cognitive processes. The paintings are colorful and seemingly happy, but they always have a message and deeper meaning in them. Mental health is Borgen's motivation in everything he creates. He himself has experienced what it means to not reach out and live up to the expectations that exist in society. By painting and conveying thoughts and feelings visually, he hopes to be able to show that no one is alone and that the threshold for seeking help is lowered.
Lavrans Borgen has already had several solo exhibitions and group exhibitions.
NRK: Lavrans (19) skulle bare male bort angsten – nå har han solgt
ut sin første soloutstilling
TV2: Lavrans (19) fikk spesialbestilling av Ødegaard: – Veldig personlig
VG: Lavrans (19): Maler for livet
Simon Wågsholm
"Antropocen"
13 . april - 6. mai 2023
Simon Wågsholm (f. 1978) bor og arbeider i Ålesund. Utdannelsen har han fra Ålesund Kunstfagskole, Universitetet i Bergen (Moderne kunst og estetikk) og han har også fått veiledning og korreksjon hos Ørnulf Opdahl.
Wågsholm underviser i maleri og kunstfilosofi ved Ålesund Kunstfagskole. Arbeidene hans består av stiliserte figurasjoner og landskaper i en slags oppløst tilstand. De transparente lagene med maling lar sporene etter prosessen skinne igjennom, og gir samtidig en pekepinn på de ulike nivåene med allegorier og antydninger som også ligger lag på lag. Temaene har sine utspring i problemstillinger rundt økologi; samspillet mellom individet, samfunn og miljø.
»Jeg arbeider med det nære, det jeg møter hver dag, de bildene jeg ser og opplever, fra det øyeblikket jeg våkner til det øyeblikket jeg sovner. Bildene som jeg kanskje ikke reflekterer over i øyeblikket, men som kommer tilbake til meg, igjen og igjen. Gjennom det nære ser jeg refleksjonene av det fjerne, det store bildet, de store bevegelsene, som griper inni det nære, river i det, dytter i det, truer det, som en flodbølge som flommer over føttene mine, som vil slite meg over ende. Det gir meg en trang til å verne, bygge barrikader og emballere. I maleriene og skulpturene reflekterer jeg over disse bevisste og ubevisste sidene i meg. Jeg forsøker å bruke materialer som speiler dette. Fraksjoner av historier som er løsrevet fra sin kontekst, og har mistet sin originale mening, som nå kan skape nye assosiasjoner. Historiene som gjenfortelles og får nytt innhold, som jeg i det maleriske avdekker og overlapper, og skaper rom for refleksjon. Drivkraften i maleriene mine motsetningene som finnes mellom figurasjon og abstraksjon. Jeg opplever at det jeg leter etter finnes i rommet mellom disse ytterpunktene. Dette er også overførbart til hvordan jeg arbeider. Jeg er interessert i hvordan mine malerier skaper assosiasjoner og hvordan de forstås. Hvordan konstruerer vi historier, hvordan vi husker disse og hvordan gjenforteller vi dem? Hvordan farger valg av materialer meningen med arbeidene og historiene de formidler. Det er en ustabilitet i dette hendelsesforløpet som følger oss i alle sammenhenger, om det så er i å fortolke et ord, et maleri, en nyhetsartikkel eller en kultur. Denne ustabiliteten av mening og sannhetsgehalt vekker en interesse i meg, som får meg til å underes over det som jeg møter på min vei. Hvordan påvirker dette oss, hva har det å si for forståelsen av den verden vi lever i?»
Ingri Egeberg
På tå
March 9th - March 25th
Ingri Egeberg (f 1951) Bor og arbeider i Bergen. Egeberg er utdannet ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen i perioden 1970-73.
Utstillingen PÅ TÅ beskriver hun på følgende måte:
Når vi står på tå kommer vi i ubalanse. Vi må fote oss og konsentrere oss. Vi kan holde i noe eller noen. Vi kan støtte oss til veggen eller en hest og til slutt sette ned den ene foten. Vi kan stå støtt etter å ha kjent på ubalansen.
Hallo sier vi, beklager dette men jeg er i ubalanse, er det greit at jeg støtter meg litt på deg? Sånn i all enkelhet? Jaja, sier hun mens hun holder seg fast i kameraten på den andre siden.
Blir vi snillere og vennligere når vi står på tå og støtter oss på hverandre?
Blir vi mer skjerpet når vi står der og svaier og har mistet mobilen og kalenderen og har nok med å stå oppreist med dirrende muskler?
Jeg vet ikke. Det blir i hvert fall bilder ut av det og en utstilling med en gjeng balanserende mennesker på tå. Velkommen inn i en fargerik billedverden. Stå gjerne på tå når du ser på bildene. Støtt deg på sidemannen, glem mobilen, nyt en utstilling.
Siden debuten i 1976 har hun hatt over 50 separatutstillinger over store deler av landet, bl.a. i Galleri Tegnerforbundet, Allmenningen Galleri i Bergen, Galleri Oksen, Hå gamle prestegård, Galleri Norske Grafikere i Oslo, Nord-Trøndelag fylkesgalleri, Bergen Kunsthall og Alta / Trondheim / Haugesund / Ålesund / Steinkjer / Harstad kunstforeninger. Hun har deltatt på en mengde kollektive utstillinger over hele landet, innbefattet Høstutstillingen, Norske Bilder og flere landsdelsutstillinger.
Egeberg har hatt flere utsmykningsoppdrag, og er innkjøpt av mange offentlige samlinger, deriblant Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet, Stortinget, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri, Lillehammer Kunstmuseum, Haugesund Billedgalleri og Ciurlionis Museum of Modern Art. Medlem av Norske Billedkunstnere, Tegnerforbundet, Norske Grafikere, og Norske Barne- og ungdomsbokforfattere.
Einar Sandvold
Forvrengt landskap
February 2th - February 18th
Einar Sandvold (f 1994) Bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Einar Granum kunstskole 2017-19. Sandvold har hatt separatutstilling i Galleri Briskeby, Oslo, i 2021 og 2022. Han har deltatt på flere gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt i gallerier som, Galleri Golsa (Oslo), Gallery Van der plass (New York), Privat7 X Art collective (København), Art-Nordic Kunst messe (København) for å nevne noen.
Sandvolds inspirasjon kommer fra møtet mellom arkitektur og natur.
I dette møte skaper han sin uttrykksform et sted der han kan leve seg inn i en ny verden, der han kan vokse og utforske en parallell virkelighet av det som allerede eksisterer. Det er en
forfengelighet en mani og et tankekjør som aldri tar slutt, han klarer ikke stoppe denne kreative kranen. Disse byggeklossene løper rundt i hans sinn og må plasseres, de må konstrueres, og de må komme til liv. Det å jobbe på denne måten gjør at han alltid føler seg inspirert. Det blir som en drøm der man kan vri om på alt, der man kan leke og utforske seg frem til en ny form for eksistens, en virkelighetsflukt som bare er din.
Maleriets komposisjon formes av geometri og det organiske. For Sandvold skaper dette et balansert, kontrollert og bevegelig landskap, hvor han kan føle seg velkommen og som han
stadig kan utforske i nye retninger. Perfeksjonisme, både som idé og ideal, er noe som ofte preger hans kunstneriske prosess.
Dette kommer særlig til uttrykk i mange av hans malerier der han jobber med plettfrie, markante flater og balanserte farger.
I kontrast til hans tilnærming knyttet til perfeksjon, har han perioder hvor han velger å jobbe mindre kontrollert og med friere bevegelser. Gjennom å gjøre slike estetiske oppbrudd mot seg selv, tar maleriene hans en mer ekspressiv vending,
som åpner opp for videre utforskning og eksperimentering.
Sandvolds ønske er å invitere betrakteren inn i mine kunstneriske konstruksjoner, hvor man har muligheten til å utforske en ny verden på egne premisser.
Hans kunstneriske retning er abstrakt, kontrollert, eksperimentell og personlig.
Martyn Reed
Crime and Punishment
January 14th - January 28th
A solo exhibition of new works by Martyn Reed consisting of Sculpture, Painting, Light Works, Film, Installation.
with special guest Lars Hertervig.
Also featuring works from : Michel Foucault, Joseph Beuys, Jean-Paul Sartre, Jenny Holzer, Marcel Duchamp, Marina Abramovic, Banksy, Yoko Ono, Albert Camus, Nick Cave, Ai Weiwei, Sol Lewitt and Jean Luc Godard.
Per Fronth
Yellow
November 10 - December 3
Per Fronth, en av landets mest suksessrike, og kontroversielle kunstnere, er tilbake i Stavanger direkte fra publikums og salgs-rekorder i Oslo og Kristiansand med arbeider som allerede har vekket oppsikt, irritasjon - og begeistring fra et stadig større publikum og samlere.
Med underliggende temaer som klimautfordringer, vindmøller, smeltende isbréer, produkt plassering og AI dykker Fronth direkte inn i tidsånden med sitt særegne billedunivers, visuellt formulert gjennom hans nå kjente og etablerte fortellerspråk: Fotografi som Maleri.
I Product Placement- serien viser Fronth arbeider hvor han direkte åpner billedflaten opp for produktplassering fra store firmaer ( Norrøna, Siem Offshore, Andre Clouét Champagne m.fl.), fakturerer for det - og dermed stiller spørsmål om kunstens og kunstnernes integritet. I etterkant er midlene gitt direkte til hjelpeorganisasjonen Leger uten Grenser.
Museet Kunstsilo, det nye samtidskunstmuseet som skal huse Nicolai Tangen- samlingen, har nettopp kjøpt inn verket Mobility Group fra Product Placement-serien til sin permanente samling.
Verket Nightriders / Stellar / Kaleidoscope viser Fronths subtile fokus på politikk & poesi; tre moderne ski-eventyrere forlater hyttelandsbyen i Norges fjellheim for på vei opp for å få en ekstatisk “ free-ride” ned igjen. Er dette desperate randonné-kjørere som vet at verden og naturen som vi kjenner i dag en dag vil forsvinne i Jordens overoppheting?
Utstillingen er Fronth sin sjette separatutstiling i Stavanger hvor han har bygget opp et stort og solid publikum siden han første gang stilte ut på Kunstgalleriet i 2003. Yellow en stor mønstring av Fronth´s produksjon de siste to årene og viser originaler og grafikk. Per Fronth er også aktuell med ny bok. I 2023 skal det anerkjente tyske forlaget arnoldsche art publishers gi ut en stor monograf som vil belyse kunstnerskapet til Fronth i dybde og bredde med hovedessays fra bla kunsthistoriker Gunnar Danbolt og kritiker Tommy Olsson: Per Fronth: Evolution of Melancholy / 304 sider
ROAR KJÆRNSTAD
Improviserte narrativer
September 28 - October 15
Roar Kjærnstad (1975) har sin kunstfaglige utdannelse fra Det Kongelige Akademiet i Antwerpen med fordypning i maleri og Nansenskolens kunstlinje i Lillehammer. Han arbeider med oljemalerier, grafikk og tegninger
Roar Kjærnstad maler en kombinasjon av abstrakt uttrykk og figurative former. Målet er å få abstrakte og gjenkjennelige former til å eksistere side om side i et selvstendig univers. Dette universet kan ikke beskrives som surrealistisk, men mer som en fragmentert og flyktig virkelighet. Dette er ikke bare tydelig av teksturer, men også i den generelle komposisjonen og oppløsningen av tradisjonelle perspektiver. En slags refleksjon av det moderne samfunnet. Generelt fungerer Roars malerier som øyeblikksbilder.
«Min intensjon er å få konkrete, narrative elementer til å smelte sammen med abstrakte former. Jeg bruker andre elementer som nødvendigvis ikke passer så godt inn i denne sammenhengen. Jeg prøver med andre ord å skape en dissonans”.
Kjærnstad holder store utstillinger i båre inn- og utland og han høster lovord fra kunstkritikere, gallerister og publikum.
ULLA DIEDRICHSEN
Sunlines
August 18 - September 10
Ulla Diedrichsen er et særdeles interessant bekjentskap av galleri HERVOLD. Hun er født og oppvokst i Stavangers vennskapsby, Esbjerg i Danmark, men har en internasjonal karriere. De siste 10 årene med tilknytning til Stavanger, hvor hun har studert lysets bevegelser over fjorden og områdets ulike horisontlinjer.
På utstillingen SUNLINES er det lysbrytningen i naturens horisont som er dominerende. Fargemasser møtes og danner horisontale linjer, mens kaskader av lys kaster vertikale blink. Det er ute i horisontens tynne membran, der det synlige møter det usynlige, Ulla Diedrichsen fordyper seg.
Vi møtte kunstneren ved en tilfeldighet en tidlig februarmorgen, nettopp hjemvendt fra Bybrua, hvor hun hadde observert det skiftende lyset over øyene i fjorden og silhuettene av kystlinjene. Langs Jyllands vestkyst i Danmark har hun i årevis studert lysets brytninger i horisonten, men også i Bretagne, på Island – i Alpene og fra flyvinduer. Og nå i Rogaland. Diedrichsens utgangspunkt er det sette, og hun knytter en fin tråd mellom det figurative og abstraksjon.
Ulla Diedrichsen har en imponerende CV og jobber i flere medier. I nært samarbeid med en rekke anerkjente arkitekter er hun en av pionerene innen kunstfeltet integrert i arkitekturen. Bildene hennes, som kan ha en monumental karakter, bærer preg av dette. Hun har vært mye rundt og bl.a. fulgte Andy Warhols arbeid med silketrykk på The Factory i NY på 80-tallet og er den første danske kvinnelige kunstneren med separatutstilling på ARoS Kunstmuseum i Danmark. Her var det foto og film som fylte museets saler. Den siste museumsutstillingen i år er: JEG-VAR-HER. Manusbilder på Ribe kunstmuseum. Diedrichsen har stilt ut og er representert ved flere danske og utenlandske kunstmuseer og -samlinger. Det er utgitt 10 bøker og laget 5 filmer om arbeidet hennes.
I galleri HERVOLD Stavanger fokuserer vi med utstillingen SUNLINES på en rekke store malerier og serier av små papirarbeider, som vi er svært stolte over å kunne presentere for det norske publikum. SUNLINES kan sees i sammenheng med «landskap» av Marc Rothko og Jean Scully, men vekker også minner om Munch og Willumsen. Å tolke havet, himmelen og horisonten er allerede kjent fra Turner og impresjonistene. Det er et evig tema, et syn mennesket til enhver tid har hatt tilgang til, og som kunstneren i hver epoke gir sin tolkning til.
"En klar horisont - bare ting som er kreative og ikke destruktive" - Alfred Hitchcock. Et mantra vi kanskje trenger mer enn noen gang.
group EXHIBITION - STREET ART/POP ART
June 9 - July 2 (2022)
Vi har samlet en god gruppe street- og pop-art kunstnere til en gruppeutstilling.
Det vil bli print release, originaler og print tilgjengelig.
Mer info kommer! følg med!
Vi lanserer deltagende kunstnere fortløpende frem til åpningsdagen!
AFK
Aija Vinkelmane
Atle Østrem
Bjor
Bulldog
Canevil
Coma girl
Jan Tømmernes
Jan Olav Forberg
Joy
RIP StreetArt
Ståle Gerhardsen
Tegnepinne
Vlekart
OLAF KARLSEN
April 28th - May 21 (2022)
Det er en glede å presentere Olaf Karlsen for vårt publikum i
galleri HERVOLD Stavanger.
Olaf Karlsen fyller i år 75 år og har siden begynnelsen av 1980 tallet arbeidet som kunstner.
Olaf Karlsens malerier er som han selv sier det et resultat av 50 år forskning på hva maleriets vesen er for han. Studier og utprøving i spennet mellom ekspresjonisme og det konstruktive er meget krevende og spennende, dette er også drivkraften hans. Karlsen sier selv han er opptatt av spennet mellom Munch og Cézanne, men fargen har hele tiden vært hovedsaken i kunsten hans. Form og farge hører sammen og er det sentrale ut fra et personlig intimt samspill. Det er viktig å ha kunnskap om maleriets innerste vesen, bygget på klassiske prinsipper, fra de gamle mestre til modernismen.
Karlsen er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole (1969-1971), Statens Kunstakademi Oslo (1971-1976) og Statens Lærerhøgskole i Forming Oslo (1980). Han har gått i lære hos Alf Jørgen Aas, Ludvig Eikaas, Halvdan Gjøsne, Håkon Bleken, Zedenka Rusova, D. Rødsand og Guttorm Guttormsgård.
Karlsen har hatt separatutstillinger og kollektive utstillinger over store deler av Norge og Skandinavia
PETER SKOVGAARD
March 24 - April 21 (2022)
Skovgaard has studios in Aarhus and Berlin. His work has been featured in a large number of galleries and selected exhibitions both in Denmark and abroad.
He has gone his own way outside the framework of the traditional art school, and his expression is spontaneous, expressionist and often non-figurative.
Skovgaard strives to create art without political, moral and personal statements, which he believes limits a work's universal appeal.
Perhaps that is why there is a compositional calm and silence in his abstract paintings that have large, gentle-quasi-organic lines and a convincing sense of color. Black, gray and white stripes are a regular in his portfolio, and invest his work with a Nordic element, complemented by bright, contrasting colors in individual parts of the work of art.
In addition to the artist's extensive image production, his work also includes installations, paper cuts, decorative projects and sculptures.
Read more about Peter Skovgaard in the articles "Badboy and the Beaty box", "Tempora" and "Jeg starter forfra".
__________________
Skovgaard har atelier i Aarhus og Berlin. Arbeidene hans har vært omtalt i et stort antall gallerier og utvalgte utstillinger både i Danmark og i utlandet.
Han har gått sine egne veier utenfor den tradisjonelle kunstskolens rammer, og uttrykket hans er spontant, ekspresjonistisk og ofte non-figurativt.
Skovgaard streber etter å skape kunst uten politiske, moralske og personlige utsagn, som han mener begrenser et verks universelle appell.
Kanskje er det derfor det er en kompositorisk ro og stillhet i hans abstrakte malerier som har store, milde-kvasi-organiske streker og en overbevisende fargesans. Svarte, grå og hvite striper er en gjenganger i porteføljen hans, og investerer hans arbeid med et nordisk element, supplert med lyse, kontrasterende farger i individuelle deler av kunstverket.
I tillegg til kunstnerens omfattende billedproduksjon inkluderer hans arbeid også installasjoner, papirkutt, dekorative prosjekter og skulpturer.
Les mer om Peter Skovgaard i artiklene "Badboy and the Beaty box", "Tempora" og "Jeg starter forfra".
TOR-ARNE MOEN
November 13 - December 4 (2021)
It is a pleasure to welcome you to the exhibition with Tor-Arne Moen
Tor-Arne Moen (1966) calls himself a painter, graphic artist and author. In these three terms
it also lie a remark that it is about different artistic techniques and three professions.
Placed against today's confusing field of art, Moen appears as a conservative participant in the sense that he cultivates the various genres and techniques he works with individually and has developed a convincing mastery in all of them.
He has his art education from Bergen Art Academy. An art academy that has a reputation for being an open and experimental school. Moen is in that sense atypical of the school in that he developed a superb technique that enables him to conjure up impressive figurative images. If someone lives in the delusion that one must have been a student of Odd Nerdrum to master figuration, then they must think again in front of these images. Moen tells us that there is a moderate and refreshing figuration that takes in the legacy of 19th century realists and impressionists with a dash of expressionism that gives life to the expression. Yes, there are good reasons to claim that such a figuration in the tension between realism and expressionism is as dominant a trend among those working in painting today as it is to cast a nostalgic glance back at the pre-modern painting of the Renaissance and Baroque masters.
Moen made his breakthrough with a series of paintings based on Knut Hamsun's collected works and was sent on tour in several places in Norway, among other things, they were shown on the farm Hamsun owned on Hamarøy. Moen debuted at the Autumn Exhibition in 1994 with a picture from the series. The pictures were purchased and displayed together on Tranøy. Moen's next big project was to paint a series of motorcycles. It was exhibited in the Ibsen House in Skien in 1998 and later in Oslo and Førde. Artistically, this series was perhaps even more compelling than the Hamsun variations.
For those who want insight into how he paints, he himself has posted a series of videos with the collective title "A painting is created" on Youtube. There we get a pedagogical introduction to his way of working. They show a painter with exceptionally rigorous working methods. Here is nothing of directionless facts with the brush in a desperate hope of hitting the right hue or creating an exciting shape. He has even designed a wall relay that allows him to move the canvas horizontally and vertically so he does not have to change his own position in front of it, but instead pushes the canvas around. All the more impressive that these paintings do not solidify into the boring.
In his motif perception, Moen's paintings have the insulation of individual elements and cuts
kinship with what we find in photographers. The broad-brushed realism and juicy picturesque
the surface therefore becomes an important source for creating distance from the photographic and screen-based art. Moen places himself in a tradition where a number of painters have renewed the figurative tradition. A renewal that lies in the fact that artists have addressed themes rooted in a rich art, cultural-historical and social-historical frame of reference in a form language that lies at the intersection between realism and romance. Moen places itself in a tradition that here at home stretches from Håkon Bleken and Franz Widerberg among the oldest over Leonard Richard, Kjell Nupen, Odd Nerdrum, Kjell Torriseth and up to younger artists such as Frank Brunner, Lars Elling up to Koren Bjertnes and Christer Glein among the youngest. It is a rich and multifaceted branch of Norwegian painting, which stands out from the strong orientation in a more conceptual direction that characterizes much of the contemporary art that dominates among younger artists. It does not take much personal courage to place oneself in such a tradition, which in a way has a distant relationship to much of the art that is defined as the avant-garde of the time. It would be a misunderstanding to think that we are talking about a local home brew.
Excerpt from text written about Tor-Arne Moen, by art historian and former museum director Øivind Storm Bjerke -
__________________________
Det er en glede å ønske velkommen til utstilling med Tor-Arne Moen
Tor-Arne Moen (1966) kaller seg selv maler, grafiker og forfatter. I disse tre betegnelsene ligger det også en påpekning av at det dreier seg om ulike kunstneriske teknikker og tre profesjoner.
Plassert opp mot dagens uoversiktlige kunstfelt fremtrer Moen som en konservativ deltaker i den forstand at han dyrker de ulike sjangre og teknikker han arbeider med hver for seg og har utviklet et overbevisende mesterskap i dem alle.
Han har sin kunstutdanning fra Bergen kunsthøyskole. En kunsthøyskole som har ry på seg for å være en åpen og eksperimentell skole. Moen er i så måte utypisk for skolen ved at han utviklet en suveren teknikk som setter ham i stand til å trylle fram imponerende figurative bilder. Hvis noen lever i den villfarelse at man må ha vært elev av Odd Nerdrum for å mestre figurasjon, så må de tenke om igjen framfor disse bildene. Moen forteller oss at det finnes en moderere og forfriskende figurasjon som tar opp i seg arven fra 1800-tallets realister og impresjonister med en dæsj av ekspresjonisme som gir liv til uttrykket. Ja, det er gode grunner til å påstå at en slik figurasjon i spennet mellom realisme og ekspresjonisme er en vel så dominerende trend blant de som arbeider med maleri i dag, som det å kaste et nostalgisk blikk tilbake til det førmoderne maleri av renessansen og barokkens mestre.
Moen fikk sitt gjennombrudd med en serie malerier med utgangspunkt i Knut Hamsuns samlede verker og sendt på turne flere steder i Norge, blant annet ble de vist på gården Hamsun eide på Hamarøy. Moen debuterte på Høstutstillingen i 1994 med et bilde fra serien. Bildene ble innkjøpt og vises samlet på Tranøy. Moens neste store prosjekt var å male en serie motorsykler. Det ble stilt ut i Ibsenhuset i Skien i 1998 og senere i Oslo og i Førde. Kunstnerisk var denne serien kanskje enda mer overbevisende enn Hamsun-variasjonene.
Det er ikke til å unngå å bli imponert av Moens høyt oppdrevne teknikk. For den som vil få et
innblikk i hvordan han maler har han selv lagt ut en serie med videoer med samletittelen «Et maleri blir til» på Youtube. Der får vi en pedagogisk innføring i hans arbeidsmåte. De viser en maler med usedvanlig stringent arbeidsmetodikk. Her er ingenting av retningsløse fakter med penselen i et fortvilet håp om å treffe riktig fargetone eller lage en spennende form. Han har til og med konstruert et veggstaffeli som gjør at han kan bevege lerretet horisontalt og vertikalt så han slipper å skifte sin egen posisjon foran det, men i stedet skyver lerretet omkring. Desto mer imponerende at disse maleriene ikke størkner i det kjedsommelige.
Moens malerier har i sin motivoppfatning, isoleringen av enkeltelementer og avskjæringer et slektskap med hva vi finner hos fotografer. Den bredpenslede realismen og saftige maleriske
overflaten blir derfor en viktig kilde til å skape avstand til den fotografiske og skjermbaserte kunst. Moen plasserer seg i en tradisjon der en rekke malere har fornyet den figurative tradisjon. En fornyelse som ligger i at kunstnere har tatt opp temaer forankret i en rik kunst, kulturhistorisk og sosialhistorisk referanseramme i et formspråk som ligger i skjæringspunktet mellom realisme og romantikk. Moen plasserer seg med det i en tradisjon som her hjemme strekker seg fra Håkon Bleken og Franz Widerberg blant de eldste over Leonard Richard, Kjell Nupen, Odd Nerdrum, Kjell Torriseth og fram til yngre kunstnere som Frank Brunner, Lars Elling fram til Koren Bjertnes og Christer Glein blant de yngste. Det er en rik og mangefasettert gren av norsk maleri, som skiller seg ut fra den sterke orientering i en mer konseptuell retning som preger mye av den samtidskunsten som dominerer blant yngre kunstnere. Det skal ikke så lite av personlig mot for å plassere seg inn i en slik tradisjon, som på ett vis har et distansert forhold til mye av den kunsten som blir definert som tidens avantgarde. Det vil være en misforståelse å tro at vi her snakker om et lokalt hjemmebrygg.
- Utdrag av tekst skrevet om Tor-Arne Moen, av kunsthistoriker og tidligere museumsleder Øivind Storm Bjerke -
Elisabeth werp
September 30 - October 30 (2021)
It is a pleasure to welcome you to the exhibition with Elisabeth Werp.
Elisabeth Werp is a highly respected and recognized visual artist in Norway, she is an important painter of our time.
Through Elisabeth Werp's paintings, an eternal narrative is experienced that reflects the inner and outer landscape as a real depiction of people. Her paintings give wonder, joy and hope. There is a continuity in her work without any kind of stop and where the paintings have a substance that contributes to the heartfelt and good experience of viewing.
Owning or viewing a painting by Elisabeth Werp gives peace and pleasure. It gives the paintings in the room an atmosphere filled with closeness to something that belongs to every viewer and where a visualization of the sensory landscape is experienced.
Elisabeth Werp uses tempera paint in her works. Tempera is a very old paint mixture that brings out the expression in the paintings somewhat more clearly than other paints such as acrylic and oil. Along with this painting technique, she also uses the completely unique and elaborate other techniques that characterize her work clearly and distinctly.
__________________________
Det er en glede å ønske velkommen til utstilling med Elisabeth Werp.
Elisabeth Werp er en høyt aktet og anerkjent billedkunstner i Norge, hun er en viktig maler av vår samtid.
Gjennom Elisabeth Werps malerifremførelser oppleves en evig fortelling som gjenspeiler det indre og det ytre landskap som en reel menneskeskildring. Hennes malerier gir undring, glede og håp. Der er en kontinuitet i hennes arbeider uten noen form for stopp og hvor maleriene har en substans som bidrar til den inderlige og gode betraktningsopplevelsen.
Det å eie eller betrakte et maleri av Elisabeth Werp gir varig ro og behag. Det gir maleriene i rommet en atmosfære fylt av nærhet til noe som tilhører enhver betrakter og hvor en visualisering av sanselandskapet oppleves.
Elisabeth Werp bruker temperamaling i sine arbeider. Tempera er en veldig gammel maleblanding som får frem utrykket i maleriene noe tydeligere en andre malinger som akryl og olje. Sammen med denne maleteknikken bruker hun også de helt unike og utstuderte andre teknikkene som karakteriserer hennes arbeider klart og tydelig.
MA$ARATI
August 19 - September 19 (2021)
Mathias Nordby born 1991 in Hamar, lives in Oslo and has his studio at Fornebu.
In 2014, he started at Einar Granum Art College and achieved an enormous development through his sense of form. MA$ARATI is today hailed and sought after by trendsetters in hip-hop and pop culture in Norway and internationally with its visual art and the uniquely designed garments.
He collaborates with his musician and friends such as Unge Ferrari, Arif, Post Malone and Metro, and has made himself a solid international network.
MA$ARATI has received a lot of attention with his distinctive style and has already had several large assignments and exhibitions with visual art, clothing design and other art-related projects. His colorful works of art are described by art collectors and connoisseurs as a breath of fresh air in the Norwegian art life with his spontaneity and fearless performance filled with playfulness, dynamism and energy.
It is a great pleasure for gallery HERVOLD to be able to present this top current artist through the opening exhibition.
____________________
Mathias Nordby født 1991 på Hamar, bosatt i Oslo og har sitt atelier på Fornebu.
I 2014 begynte han på Einar Granum Kunstfagskole og oppnådde gjennom sin formsans en enorm utvikling. MA$ARATI er i dag hyllet og ettertraktet av trendsettere innen hip-hop og popkulturen i Norge og internasjonalt med sin billedkunst og de unikt designede klesplagg.
Han samarbeider med sine musikervenner som blant annet Unge Ferrari, Arif, amerikanske Post Malone og Metro, og har opparbeidet seg et solid internasjonalt nettverk.
MA$ARATI har fått stor oppmerksomhet med sin særegne stil og har allerede hatt flere store oppdrag og utstillinger med billedkunst, klesdesign og andre kunstrelaterte prosjekter. Hans fargerike kunstverk blir av kunstsamlere og kjennere omtalt som et friskt pust i norsk kunstliv med sin spontanitet og uredde fremførelse fylt av lekenhet, dynamikk og energi.
Det er en stor glede for galleri Hervold å kunne presentere denne topp aktuelle kunstneren gjennom åpningsutstillingen.